‘Opgefriste’ fietspaden

Er gaat bijna geen raadsvergadering voorbij of het gaat op de één of andere manier over ‘fietspaden in Aa en Hunze’. Als de raad erover gesproken heeft, lezen we erover in de krant of op social media. Over de keuze voor welk soort fietspad en waar, kan je twisten. Voorop staat dat een fietspad veilig moet zijn voor elk type gebruiker. Maar een veilig fietspad zegt niets over het gedrag van de diverse gebruikers. Dat gedrag verdient aandacht en daarom introduceert Veilig Verkeer Nederland ‘Het nieuwe fietsen’. Het is een opfriscursus waaraan het makkelijk meedoen is. Wij gingen ook een kijkje nemen. In dit geval in het dorpshuis de Trefkoel in Gasselte. In dit stuk delen we onze opgedane kennis. Schrijf je mee?

In onze gemeente fietsen we bijna allemaal. Fietsen doe je bijna je leven lang. Het is gezond en gezellig. Als je zo lang mogelijk wilt blijven fietsen, is een goede fiets belangrijk. Zorg voor goede verlichting zodat je zichtbaar bent maar zelf ook goed ziet. Niet te hoog om tegenliggers te verblinden en niet te laag, want dan zie je alleen maar je voorwiel. En wist je dat je met handremmen het beter afremmen is dan met terugtrapremmen?

In de slip raken komt door te hard remmen. En blijf van de stoeprand en berm weg, want daar gebeuren de meeste ongelukken. Goed zichtbaar zijn verbeter je door kleding met felle kleuren te dragen. Reflectiestrepen op kleding maken de zichtbaarheid groter.

Het gebruik van een zonnebril voorkomt schitteringen in de ogen en houdt vliegjes, vuil en wind uit de ogen. Fietsen gaat soms met hoge snelheid. Kijk goed vooruit. Houd op voorhand rekening met andere weggebruikers en obstakels. Een situatie kan altijd plotseling veranderen. Houd daarom ook voldoende afstand zodat je snel kunt reageren, remmen of stoppen.

De snelste route is niet altijd de veiligste. Fietsen over vrijliggende fietspaden fietst ontspannend. Houd ook rekening met het tijdstip waarop je gaat fietsen. Als het niet nodig is om op de fiets te stappen, dan is een rustig moment met minder verkeer op de weg veiliger. Een fietshelm is nog niet verplicht maar kan letsel voorkomen. De helm moet goed passen en op de juiste manier gedragen worden.

Je ziet maar weinig fietsers met een spiegel aan het stuur. Een spiegel is best handig voor als je niet gemakkelijk achterom kunt kijken. En wist je dat een fietstas, om spullen in op te bergen, veiliger is dan een tas aan het stuur? Past de fietstas niet aan de bagagedrager, dan zijn er bijvoorbeeld een voorwieltas of stuurtas. Handig!

Moeite met op- en afstappen? Kies dan een fiets met een lage instap. Dat geeft meer stabiliteit. Een driewielfiets is een uitkomst voor fietsers die moeite met hun evenwicht hebben. Duofietsen, waarbij twee personen naast elkaar zitten op een fiets die maximaal 113 cm breed mag zijn, zijn een uitkomst voor mensen die niet alleen een fiets kunnen voortbewegen.

De elektrische fiets geeft heel veel mensen de mogelijkheid om te blijven fietsen. Je rijdt al gauw 19 tot 25 kilometer per uur. De speed pedelecs kan je vergelijken met een bromfiets op spierkracht. Omdat je snelheden van 45 kilometer per uur kan bereiken is het officieel een bromfiets waarvoor je minimaal een bromfietsrijbewijs en een geel kentekenplaat nodig bent.

En dan hebben we nog de bakfietsen die met maximaal 75 cm breed op het fietspad mogen rijden, met boodschappen of kinderen erin. Maar ook de ligfietsen in allerlei soorten en maten waarvan de ‘bananen bike’ niet alleen veel opzien baart maar net als vele nieuwe soorten, vooral ook snellere fietsen, de nodige alertheid vraagt van fietspadgebruikers. En dan hebben we het nog niet over scootmobiels, skaters, steps en wat al niet meer.

Kortom: het zal in de toekomst drukker worden op de fietspaden. Ongestoord onderweg zijn is er haast minder bij dan wanneer je in de auto op een vierbaansweg rijdt. Rekening houden met elkaar en je niet laten opfokken, moet de mores zijn. Daar kun je gewoon zelf veel aan doen als gebruiker.

Maar veel fietspaden zijn gewoon te smal voor de vele fietsers die dagelijks van en naar school en werk gaan. Provinciaal behoeft dat aandacht en we kunnen daar als gemeente niet bij achterblijven. De drukke fietspaden moeten eveneens worden ‘opgefrist’.

Afbeelding: Schilderij van Johan Dijkstra, medeoprichter van kunstkring de Ploeg, met ‘Fietser in park’ 1924.

Facebook
Twitter
LinkedIn